Saturday, December 22, 2012

Berkorban demi agama

Noor Kumalasari (Imej : Google)

Lupakan bidang seni selama-lamanya
Oleh ABD. AZIZ ITAR
aziz.itar@utusan.com.my
Gambar ABDUL RAZAK LATIF


GAMBAR terbaru Noor Kumalasari bersama suaminya, Wan Mohd. Yusoff sewaktu hadir pada majlis pratonton filem Adik Manja Returns (29 Tahun Kemudian) di Kuala Lumpur.

TIADA istilah menyesal dalam kamus hidup Noor Kumalasari apabila dia bercakap tentang persaraannya dari dunia seni. Bekas pengacara, penyanyi dan pelakon popular era tahun 70-an dan 80-an ini bukan baru bersara daripada bidang-bidang tersebut.

Sebaliknya dia telah bersara dari dunia yang penuh dengan kilauan glamor itu sejak 16 tahun lalu. Menurut Noor, dia bukan sahaja tidak menyesal meninggalkan bidang seni malah berasa bersyukur kerana berjaya berhijrah ke arah lebih baik dalam kehidupannya seharian.

"Saya tidak teringin untuk kembali ke dunia seni seperti dulu. Saya juga tidak berasa rindu untuk menjadi Noor Kumalasari yang dulu. Saya berasa bahagia dan tenang dengan kehidupan yang saya lalui pada hari ini. Saya bersyukur dengan apa yang telah saya lalui selama ini.

"Syukur kepada Allah yang telah menukar perjalanan hidup saya sewaktu saya berusia 40 tahun," kata selebriti berusia 56 tahun ini kepada Hits sewaktu ditemui sebelum majlis pratonton filem Adik Manja Returns (29 Tahun Kemudian) di Wangsa Walk, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Noor hadir pada majlis itu bukan sebagai pelakon dalam filem sekuel Adik Manja yang pernah dilakonkannya pada tahun 1979 tetapi sebagai menghargai jemputan pengarah filem sekuel tersebut, Dharma Harun Al-Rashid yang pernah berlakon bersama-samanya 33 tahun lalu. Dia hadir ditemani suaminya, Wan Mohd. Yusoff, 61.

Menurut Noor atau nama sebenarnya Noor Kumalasari Mohamed Taib, dia tidak menjangka bersara awal dari bidang seni biarpun ketika persaraannya hampir dua dekad lalu penyanyi yang popular dengan lagu Selamat Pagi Sayang itu masih mempunyai ramai peminat.

Tidak menafikan dunia seni lazimnya jarang menjanjikan kepuasan buat para penggiatnya termasuklah dirinya sendiri namun atas rasa kesedaran dan hidayah daripada Allah, selebriti bertubuh tinggi lampai dan bekas model terkenal ini bersyukur dengan ketentuan-Nya itu.

"Kalau diikutkan hati memang saya rasa belum puas dengan dunia seni yang saya ceburi dulu tetapi saya rasa tidak teringin untuk kembali seperti dulu dalam bidang ini. Saya bersyukur kerana meninggalkan dunia pada yang kena pada masa dan usia saya ketika itu.

"Saya tidak boleh bayangkan ketika itu kalau Allah cabut nyawa saya sedangkan saya belum berubah atau membuat persediaan menghadapi mati. Sebab itu, saya anggap penghijrahan hidup dan persaraan saya dari dunia seni adalah pilihan yang tepat," ujarnya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Hiburan/20121221/hi_02/Lupakan-bidang-seni-selama-lamanya#ixzz2FjuNTv5S

No comments:

Sila klik