Sila klik

Sunday, October 23, 2011

'Khabar Haji'

“Kami berasa amat bertuah kerana dapat bekerjasama dengan sebuah syarikat produksi dari Arab Saudi pada tahun ini. Melalui usaha sama ini, kami dapat mengembangkan perjalanan rakaman Khabar Haji ke tempat-tempat yang sebelum ini sukar ditembusi oleh pihak media.

Astro Oasis Siarkan 'Khabar Haji' Musim Ketiga



Izelan Basar

Saturday, October 22, 2011

Aziz Bari: Kelantan dicadang tawar profesor pelawat

 
KUALA LUMPUR, 21 Okt: Datuk Husam Musa mencadangkan Kelantan menawarkan kedudukan seperti profesor pelawat kepada Prof Dr Abdul Aziz Bari bagi beberapa buah IPT kerajaan negeri.

“Selain daripada berharap Profesor Dr Abdul Aziz Bari tidak menggadaikan kejujuran dan keberanian akademiknya, saya cadangkan jika perlu, Kerajaan Negeri Kelantan boleh menawarkan kedudukan seperti profesor pelawat bagi beberapa buah IPT di bawah kerajaan negeri seperti KIAS,” katanya kepada Harakahdaily.

Justeru, beliau merakamkan ucapan takziah kepada Abdul Aziz yang telah dikenakan tindakan separa barbaricoleh Universiti Islam Antarabangsa (UIA) bagi pihak kerajaan Umno BN.

“Tidak syak lagi tindakan itu, mengembalikan kita kepada zaman Singapura dilanggar todak, di mana Hang Nadim yang bercakap benar dan berani telah difitnah, dinafikan kebebasannya serta dihapuskan.

“Saya berharap Profesor Dr Abdul Aziz Bari terus gigih di atas landasan keberanian demi kebenaran,” katanya.

Dalam masa yang sama, beliau mengucapkan tahniah kepada Dr Aziz kerana telah menjadi ikon kebebasan akademik pada era kongkongan ke atas mahasiswa dan pensyarah di negara ini begitu mencengkam.

Katanya, kebangkitan mahasiswa untuk bersuara dalam perhimpunan di UIA tengah hari tadi, disertai dengan kenyataan beberapa badan akademik universiti-universiti, membuktikan bahawa dunia akademik tidak boleh menerima budaya sempit yang ditunjukkan oleh kerajaan di negara ini.

Katanya, Mohamad Sabu didakwa oleh polis hanya kerana atas polemik sejarah, pensyarah UIA digantung hanya kerana beliau memberi lontaran pandangan.

sumber : Harakahdaily

Thursday, October 20, 2011

Pencarian Lah, Adam

Oleh HASNURUL MOHAMED
Gambar Amin Farij Hassan




LAH Ahmad dengan gaya menyanyi dengan gaya tersendiri dalam program i-Popular di Studio Filem Negara, Petaling Jaya, Selangor, baru-baru ini.


PENGHIJRAHAN yang berlaku ke atas artis tanah air bukan sahaja melibatkan artis wanita yang tampil dengan imej bertudung.

Sunday, October 16, 2011

30 Minit Ustaz Don

Fenomena 30 Minit Ustaz Don
Oleh SITI AINIZA KAMSARI
Gambar IHSAN TV AL HIJRAH




Don Daniyal dalam usia 27 tahun mengendalikan program televisyen corak Islam untuk mereka yang muda dan sebaya dengannya.

Saturday, October 15, 2011

Jenayah siber di Pahang membimbangkan




15/10/2011 3:12pm


KUANTAN — Kes jenayah siber di Pahang dilihat semakin membimbangkan dengan sebanyak 183 kes dilaporkan dalam tempoh Januari hingga Ogos tahun ini membabitkan kerugian RM1.5 juta.

Kurangnya kefahaman serta kesedaran mengenai keselamatan penggunaan internet dan telefon bimbit menyebabkan ramai mudah tertipu dengan sindiket jenayah siber.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Pahang, Supt. Thomas Navamoney berkata, kejadian terbaru ialah pada akhir September melibatkan seorang wanita, 60, dan lelaki, 40-an, yang ditipu secara berasingan oleh sindiket terbabit.

"Kedua-dua mangsa kerugian RM400,000 (RM200,000 setiap seorang). Mangsa dilapor mendapat panggilan telefon dari seseorang yang mendakwa dari pihak Bank Negara yang mengatakan mangsa perlu segera memindahkan wang ke dalam sebuah akaun lain (akaun sindiket terbabit) bagi mengelakkan mangsa didakwa kerana telah melakukan aktiviti wang haram di Hong Kong.

Thomas berkata, ramai yang menjadi mangsa jenayah siber sebenarnya tidak sedar mereka telah mendedahkan maklumat peribadi serta akaun bank kepada sindiket terbabit. 

— Bernama
Imej - Google

Wednesday, October 12, 2011

Mati didera bapa tiri



Gambar hiasan semata-mata. (Google)


Kanak-kanak 6 tahun maut disyaki didera bapa tiri


2011/10/11

MELAKA: Polis mengesahkan kematian kanak-kanak lelaki berusia 6 tahun yang cedera di bahagian paru-paru adalah akibat didera, disyaki oleh bapa tirinya, di Kampung Padang Sebang, Alor Gajah, semalam. 

Monday, October 10, 2011

Iwan Syahman-Kini jiwa saya lebih tenang


Saturday, October 8, 2011

Kakak Ella, Jojie Kini Kekal Dengan Imej Berhijab


Thursday, October 6, 2011

Pengasas Apple meninggal dunia



Pengasas Apple meninggal dunia: Gambar fail menunjukkan Ketua Eksekutif Apple, Steve Jobs tersenyum ketika melancarkan model baru iPhone di San Francisco pada 7 Jun tahun lalu. Apple dalam satu kenyataan ringkas hari ini mengumumkan Jobs meninggal dunia pada umur 56 tahun. Jobs bergelut dengan penyakit kanser sejak 2004. - Foto AP


Pengasas Apple Steve Jobs meninggal dunia


2011/10/06

CUPERTINO (California): Apple berkata pengasas syarikat gergasi komputer dan teknologi maklumat itu, Steve Jobs meninggal dunia hari ini.

Beliau berusia 56 tahun.
Dalam satu kenyataan ringkas, Jobs meninggal dunia pagi ini selepas bergelut dengan penyakit kanser pankreas sejak sekian lama. - AP

Wednesday, October 5, 2011

Hampir RM30k hasil berblog

IMG01194-20110930-1906

Memang hebat Redmummy kerana komitmen dan kerajinan beliau berblog menghasilkan pendapatan yang amat mengujakan, lihatlah cek di atas.

Dipetik sahaja apa yang Redmummy tulis dalam posting terbarunya tentang cek-cek yang beliau terima....seperti di bawah.

Dek kerna kekangan masa, bz ya hamat sampai lupa nak cash out kan earnings, hah ko sampai 2 cheques datang serentak!  Hanya dari sponsored posts and ads via Nuffnang :)
Ko ingat aku dapat tu ngan menulis jer, ngan bersengkang mata, pi cover event sana sini, buat research bagai, ha…boyot2 pun buat semua tu yek. Lagi boyot lagi ramai engage hah, alhamdulillah.
Ye dik, semua ni hanya dari advertorials via blogging sahaja. Dengan berblog sahaja yek. TQ
(sumber: Redmummy.com)

Apple lancar iPhone 4S



Oleh Gaddafi Musli

     
KUALA LUMPUR: Gergasi teknologi, Apple Inc mengumumkan telefon pintar terbarunya, iPhone 4S pada majlis pelancaran di California awal pagi ini.

IPhone 4S dilengkapi dengan kamera 8 megapiksel, rakaman video 1080p definisi tinggi (HD), memori 1GB RAM, pemprosesan dwi teras A5 seperti yang terdapat pada iPad 2 yang membuatkannya beroperasi dengan lebih pantas serta grafik permainan video tujuh kali lebih pantas daripada iPhone 4.

Selain itu, Apple turut memuatkan aplikasi ‘pembantu peribadi’ baru diberi nama Siri, yang memberi respon kepada soalan dan arahan lisan seperti, “Do I need an umbrella today?“ (Adakah saya memerlukan payung hari ini?), sebelum telefon pintar itu memaparkan ramalan cuaca semasa.

Telefon pintar baru ini juga dilengkapi dengan perisian mudah alih baru, IOS 5, yang berupaya untuk menyelaraskan kandungan tanpa perlu menghubungkan telefon kepada Mac atau Windows.


IPhone 4S akan mula dijual pada 14 Oktober ini di Amerika Syarikat, Kanada, Australia, UK, Perancis, Jerman dan Jepun manakala di negara lain bermula 28 Oktober.

Di Amerika ia dijual pada harga USD199 (RM645) untuk model 16GB, USD299 (RM965) untuk model 32GB dan USD399 (RM1,287) untuk model 64GB, dengan kontrak selama dua tahun.

sumber: myMetro Online

Wilma Tepis Tuduhan Ganggu Suami Orang


Oleh SITI AZIRA ABD AZIZ
PETALING JAYA: Pelakon Wilma Muhammad (gambar) belum terbuka hati untuk bercinta atau berkahwin lagi selepas suaminya, juruterbang Sistem Penerbangan Malaysia (MAS), Mahir Effendi meninggal dunia pada Januari lalu.
Lantaran itu katanya tiada istilah untuk dia bercinta dengan suami orang seperti didakwa dalam ruangan gosip sebuah akhbar pada Ahad lalu.
“Saya terkejut apabila nama saya tiba-tiba dikaitkan bercinta dengan suami orang sedangkan saya belum terfikir ke arah itu buat masa ini.
“Buat pengetahuan semua, saya belum ada perancangan untuk berkahwin kerana belum terbuka hati,” katanya kepada mStar Online, Selasa.
Nama Wilma kembali hangat apabila timbul dakwaan kononnya dia sedang bercinta dengan suami orang sehingga menyebabkan rumah tangga lelaki berkenaan yang juga aktif dengan kegiatan tabligh berantakan.
Bagaimanapun, pelakon filem Ghazal Untuk Rabiah dan Pasrah ini tidak menolak jika ditakdirkan Allah mengenai jodohnya pada masa akan datang.
Dalam perkembangan lain Wilma turut memberitahu ada terdengar tentang hajat seseorang untuk merisiknya selepas dimaklumkan oleh keluarga.
“Keluarga saya ada memberitahu bahawa ada orang yang bertanya sama ada saya bersedia untuk menerima lamaran atau tidak.
“Tetapi terus terang saya masih menyayangi arwah suami dan sekarang ini mahu menumpukan kepada kerja yang baru bermula pada tiga bulan lalu selain mahu menyara lima orang anak yang masih kecil,” katanya yang bekerja di bahagian pemasaran di sebuah syarikat swasta di Taman Tun Dr Ismail, dekat sini.
Kini dia menyewa di sebuah rumah di Damansara Utama bersama-sama anak-anak yang dijaga oleh ibu mertua dan pembantu rumah.
“Saya perlu teruskan kehidupan dengan kembali bekerja. Namun, saya belum bersedia untuk berlakon walaupun ada menerima beberapa tawaran lakonan untuk watak wanita bertudung.
“Tetapi untuk masa akan datang saya tidak pasti sama ada akan menerima atau tidak,” ujarnya lagi.

Belanjawan diharap utama golongan berpendapatan sederhana, rendah

Menjelang Belanjawan 2012: Jaga semua lapisan masyarakat
Oleh Norhidayah Che Din dan Azura Hanim Zorkepli
bhnews@bharian.com.my
2011/10/05


KUALA LUMPUR: Rakyat berharap Belanjawan 2012 yang akan dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, Jumaat ini, memberi tumpuan kepada semua lapisan masyarakat, terutama golongan berpendapatan sederhana dan rendah.

Pesara, Wan Zain Wan Ibrahim, 58, berkata beliau menyambut baik hasrat kerajaan untuk mengutamakan kepentingan rakyat, namun berharap Perdana Menteri tidak terlepas pandang dalam isu membabitkan pesara perkhidmatan awam dan bekas pekerja swasta.

Beliau berkata, ketika ini hampir 500,000 golongan berkenaan bergantung hidup dengan pencen di bawah paras kemiskinan iaitu antara RM120 hingga RM150 dan terpaksa bekerja di usia tua untuk menyara keluarga.

“Mereka ini penyokong kuat kerajaan dan bersetuju melaksana dasar penswastaan kerajaan suatu masa dulu, jadi saya harap kerajaan tidak melupakan jasa mereka ini yang banyak berkorban, tambahan pula isu ini sudah lama diketengahkan, namun tidak mendapat maklum balas,” katanya.

Eksekutif pemasaran, Kevin Tan Huay Sing, 24, berharap kerajaan mengambil kira beban yang ditanggung lepasan universiti yang masih tidak mendapat pekerjaan yang bersesuaian dengan kelulusan dan pada masa sama menanggung hutang pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

“Oleh itu, saya berharap kerajaan dapat menukar pinjaman PTPTN kepada biasiswa dan memperkenalkan gaji minimum bagi lepasan universiti sebanyak RM3,000 sesuai dengan kelayakan akademik dan kos sara hidup yang semakin meningkat ,” katanya. 

Kakitangan Awam, Mohamad Rizalman Yusof, 29, berkata golongan majoriti rakyat di negara ini terutama berpendapatan sederhana perlu diberi perhatian utama terutama membabitkan isu perumahan berikutan kos sara hidup yang semakin meningkat terutama di bandar besar.

“Kerajaan perlu memperbanyakkan projek perumahan untuk mereka kerana perumahan untuk golongan ini tidak banyak disediakan berbanding projek perumahan rakyat kos rendah yang menerima banyak bantuan subsidi dari kerajaan,” katanya.

Pemandu teksi, Mohd Masri A Rahman, 38, berharap Perdana Menteri memenuhi kehendak rakyat dengan mengadakan pelaksanaan belanjawan berhemah yang mampu meringankan beban rakyat tanpa meminggirkan mana-mana golongan.

“Kesihatan dan pendidikan rakyat perlu diberi tumpuan, selain menunaikan janji yang dibuat sebelum ini terutama selepas pilihan raya umum lalu,” katanya.

sumber: Berita Harian Online

Tuesday, October 4, 2011

Separuh rakyat Malaysia keturunan penzina?

Mohd Nasir Awang 

Agaknya tidak ramai yang membaca pendedahan fakta amat memalukan berhubung tahap kebobrokan akhlak remaja kini oleh sebuah tabloid harian pada Sabtu, 1 Oktober. Mungkin juga di kalangan yang terbaca paparan itu pula tidak lagi menganggapnya suatu yang besar atau mengejutkan. Justeru, tidak ada yang peduli jika pun isu sebegitu serius tidak diperpanjangkan perbincangannya.

Laporan dimaksudkan itu mendakwa setiap tiga daripada enam remaja berumur antara 15 hingga 28 tahun di negara ini mempunyai rekod hubungan seks luar nikah. Disebutkan antara faktor utama mendorong perbuatan sundal itu ialah perasaan ingin mencuba, terutama sebagai akibat langsung daripada menonton video lucah.

Monday, October 3, 2011

Yusof Haslam Akhirnya Guna Telefon Bimbit


Yusof Haslam dan isterinya, Fatimah Ismail.

PETALING JAYA: Produser filem Skop Production, Datuk Yusof Haslam akhirnya telah ‘melanggar pantang’ apabila terpaksa menggunakan telefon bimbit selepas diminta oleh isterinya Datin Fatimah Ismail.

Yusof berkata, dalam masa yang sama ia dapat memudahkannya untuk menjalankan urusan perniagaan selain selepas ditegur oleh Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim yang sukar menghubunginya.

“Saya dah guna telefon bimbit hampir setahun. Bukannya apa, selama ni susah wartawan nak hubungi saya. Lagi pun Dr Rais pun pernah tegur,” katanya.

Menurut Yusof, selama sepuluh tahun tidak menggunakan telefon bimbit membuatkan dirinya bebas dengan sebarang gangguan selepas waktu pejabat.

Segala urusan penting katanya memadai dihubungi menerusi talian tetap di pejabat ataupun di rumah.

Bagaimanapun apabila terlalu banyak rungutan termasuklah daripada pihak media yang sukar mendapatkan beliau, akhir sekali isterinya menasihatinya supaya menggunakan kemudahan berkenaan.

“Isteri saya membelikan telefon Blackberry untuk saya guna tapi saya tak tahu. Akhirnya saya pakai telefon “cap ayam” cukuplah. Nombornya nampak besar dan senang nak buat panggilan,” katanya.

Jelas Yusof, talian telefon bimbit itu hanyalah untuk diberikan kepada pihak-pihak tertentu dan orang media sahaja dan tidak sesekali diberikan kepada artis-artis.

Katanya, ia disebabkan beliau tidak mahu timbul salah faham sebagaimana yang berlaku sebelum ini sehingga hampir-hampir merosakkan rumah tangganya.

“Terus terang saya katakan apabila saya pakai telefon bimbit, hubungan saya dengan pihak media semakin rapat. Mereka senang nak cari saya. Malah isteri saya pun tak melarang saya lagi.

“Tapi terus terang saya katakan, nombor telefon ini saya tidak akan berikan kepada artis terutamanya artis-artis wanita. Saya tak mahu kejadian lama berulang lagi,” ujarnya.

Yusof tidak menggunakan telefon bimbit selama ini selepas dia diganggu oleh pelakon wanita popular menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) dan juga panggilan telefon.

Kejadian itu menimbulkan perselisihan faham di antara beliau dengan Fatimah sehinggalah beliau membuat keputusan untuk tidak menggunakan lagi telefon bimbit sebagai bukti kesetiaan dan cinta kepada isterinya.

sumber: mStar Online

Sunday, October 2, 2011

Hantu Bonceng: Usah cepat halalkannya

Isu filem Hantu Bonceng yang dikatakan mempersendakan kalimah syahadah akhirnya dikatakan selesai selepas Ketua Dewan Pemuda PAS (DPP) yang diwakili Nasrudin Hassan menerima penjelasan daripada penerbit filem tersebut Ahmad Idham Ahmad Nadzri.

Saturday, October 1, 2011

Masalah Jantung, Latiff Ibrahim Perlu RM120,000

oleh SITI AZIRA ABD AZIZ


Latiff Ibrahim bakal tampil dengan album baru. - Foto SAM THAM

PETALING JAYA: Penyanyi terkenal tahun 80-an iaitu Latiff Ibrahim, 60, sedang mengumpul wang berjumlah RM120,000 untuk menjalani rawatan memulihkan jantungnya yang lemah.

Menurut Latiff, walaupun telah lama menjalani pembedahan dia masih perlu hidup dengan bergantung kepada ubat-ubatan.

“Alhamdulillah kerana saya dikurniakan kesihatan yang baik dan doktor tidak menghalang saya daripada aktif dalam karier seni.

“Sejak akhir-akhir ini, saya semakin banyak mendapat jemputan membuat persembahan lebih-lebih lagi saya perlu berusaha untuk mengumpul dana mengubati penyakit jantung ini,” katanya ketika majlis sidang media program hiburan Inilah… di Hotel Hilton di sini, Rabu lalu.

Pada bulan lalu, Latiff baru dimasukkan ke Institut Jantung Negara (IJN) kerana tekanan darah rendah selain mengidap paru-paru berair.

Bagaimanapun dia bersyukur kerana undangan nyanyian yang diterimanya tidak pernah putus sejak Hari Raya Aidilfitri lalu selepas keluar dari IJN.

Dalam perkembangan lain, Latiff turut merangka untuk tampil dengan album baru hasil kolaborasi dengan Datuk Ahmad Nawab dan Datuk Captain Gulzar Mohamad.

“Saya akan membuat kemunculan semula selepas 20 tahun tidak menghasilkan album penuh. Semuanya bermula selepas Captain Gulzar meminta saya membuat album baru kerana saya dan dia berkenalan kira-kira enam tahun lalu.

“Album ini akan menampilkan 10 lagu yang memuatkan lagu baru dan lagu lama saya seperti Sabar Menanti dan lagu-lagu nyanyian Broery Marantika. Bagaimanapun, semuanya masih dalam perbincangan dan belum boleh diperkatakan lebih lanjut,” ujarnya lagi.

sumber: mStar Online

Mawi dan Ekin teruja nak tahu jantina anak

Oleh KEMALIA OTHMAN





KUALA LUMPUR: Penyanyi Asmawi Ani (Mawi) dan pasangannya Nora’Asikin Rahmat atau Ekin mengakui tidak sabar untuk mengetahui jantina anak dalam kandungannya yang kini berusia kira-kira empat bulan.

Kata Ekin, setiap kali melakukan pemeriksaan terhadap kandungan tersebut dia berharap dapat mengetahui jantina bayi yang dikandungnya.

“Setiap kali buat pemeriksaan saya tak sabar untuk mengetahui jantina anak saya tetapi buat masa ini belum nampak apa-apa lagi kerana masih terlalu awal.

“Kalau boleh saya mahu bayi lelaki kerana adik beradik saya semua perempuan tetapi Mawi mahu anak perempuan kerana keluarga dia ramai lelaki.

“Namun apa pun jantina sebenarnya kami tidak kisah kerana yang penting dia sihat,” katanya ketika ditemui di majlis rumah terbuka Gempak Astro di sini, Rabu lalu.

Menurut Ekin, tiga bulan pertama usia kandungan, dia dijaga rapi oleh keluarganya di Johor Baru.

“Saya balik Johor Baru selepas mengetahui saya mengandung kerana di sana ada ibu yang boleh tengok saya sepanjang masa.

“Tiga bulan pertama adalah masa yang paling sukar bagi kandungan, lagi pula saya sudah dua kali keguguran menjadikan saya lebih risau dan paranoid,” katanya.

Bercerita pengalaman mengandung selama empat bulan, Ekin berkata dia tidak mengalami sebarang alahan, malah tidak pernah mengidamkan sesuatu.

“Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan mudah setakat ini. Saya tidak mengalami apa-apa alahan dan tidak mengidam apa-apa seperti segelintir orang.

“Tapi saya lebih banyak makan berbanding biasa sehingga berat badang bertambah enam kilogram berbanding sebelum ini,” katanya.

Tambah Ekin, sejak hamil dia mendapat layanan istimewa daripada suami dan ahli keluarga yang lain.

“Saya selalu lupa yang saya mengandung dan buat semua perkara yang biasa saya lakukan tapi Mawi selalu tegur supaya lebih berhati-hati,” ujarnya.

sumber: mStar Online